rTMS چیست

rtms

فرآیند درمان با rTMS:

پروتکل درمانی برای هر بیمار باتوجه به نوع بیماری، شدت و سن بیمار تعریف میشود. قبل از شروع درمان با rTMS متخصص باید بهترین مکان برای قرارگیری مگنت ها بر روی سر را تعیین کند. همچنین بهترین دوز انرژی مناسب برای بیمار را انتخاب کند.

در ابتدای هر جلسه بیمار باید در حالت نشسته روی صندلی (این صندلی شبیه به یونیت دندانپزشکی است) قرار بگیرد. پس از فراهم کردن شرایط اولیه درمان، اپراتور سر بیمار را در وضعیت مناسبی قرار میدهد و اقدام به اندازه گیری پارامترهای خاصی بر روی جمجمه بیمار میکند تا محل دقیق قرارگیری کویل بر روی منطقه مورد نظر مغز مشخص شود. کویل مورد استفاده باید بر سر مماس باشد به طوری که جریان خلفی-قدامی ایجاد کند. در طول درمان، بر اساس علایم ممکن است میزان محرک و آستانه فرد تغییر کند. بنابراین باید آستانه بیمار را در هر جلسه درمانی اندازه گرفت و rTMS را باتوجه به همان دوز اعمال کرد.

مزایای درمان با rTMS:

۱- اثربخشی قابل توجه و آغاز اثرات درمانی سریع
۲- بدون عوارض جانبی
۳- غیر تهاجمی و بدون درد
۴- هوشیار بودن بیمار در طول فرآیند درمان و مصون ماندن بیمار از عوارض داروهای بیهوشی
۵- امکان اثربخشی درمانی برای افراد مقاوم به درمان
۶- متفاوت بودن پارامترهای درمان و انجام پروتکل های درمانی براساس تشخیص خاص برای هر بیمار
۷- پزشکها در خلال درمان با rTMS، با استفاده از مقیاسهای ارزیابی مختلف (با توجه به نوع بیماری) مثلاً مقیاسهای افسردگی و اضطراب و روانشناختی یا مقیاسهای حرکتی، بیماران را از میزان پیشرفتشان آگاه میکنند.
۸- در این نوع درمان، در اکثر موارد نیازی به قطع درمان دارویی خاصی برای شروع rTMS نیست.
۹- تحریک مغناطیسی مغز (TMS) ، تنها مناطقی از مغز را مورد هدف قرار میدهد که نیاز به درمان دارند و برخلاف درمانهای دارویی، TMS هیچ اثرات جانبی سیستمیک ندارد.
۱۰- جلسات درمانی تحریک مغناطیسی مغز حدود ۴۰ دقیقه طول میکشد و بیماران میتوانند فعالیتهای عادی روزانهشان را بلافاصله پس از پایان هر جلسه از سر بگیرند.
۱۱- پس از یک دوره کامل درمان، درصد بالایی از بیماران کاهش قابل توجه علائم بیماری خود را مشاهده میکنند و در کیفیت زندگیشان پیشرفت زیادی احساس میکنند.

موارد استفاده درمانی rTMS:

موارد درمانی که در زیر ذکر شده در مطالعات و مقالات تائید شده اند:
۱- سکته مغزی
۲- وزوز گوش (زنگ زدن گوش)
۳- افسردگی و اسکینروفرنیا
۴- سردردهای میگرنی
۵- پارکینسون و دردهای مزمن ناشی از آن
۶- درد و کاهش درد به دلیل ضایعه نخاعی، قطع عضو، دردهای عضلانی
۷- اختلالات گفتاری و زبان پریشی
۸- اختلالات حرکتی ناشی از سکته مغزی
۹- اسکلروز جانبی آمیوتروفیک
۱۰ ام اس
۱۱ علائم منفی اسکیزوفرنی
۱۲- سوء مصرف مواد
۱۳- اعتیاد
۱۴- اختلال استرسی پس از ضایعه روانی
۱۵- اختلال اضطراب
۱۶- اختلال استرس
۱۷- اختلال وسواس فکری عملی (OCD)
۱۸- صرع
۱۹- بیماری صرع
۲۰- اوتیسم
۲۱- کما
۲۲- زندگی نباتی و مرگ مغزی
۲۳- بیشفعالی (ADHD)
۲۴- ضربه مغزی
۲۵- دیسفاژی و دیستونی

اختلالات اضطرابی از رایج‌ترین بیماری‌های روانی در جهان هستند

اختلالات اضطرابی از رایج‌ترین بیماری‌های روانی در جهان هستند که تمام گروه های سنی از کودکان تا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر بیماری نشانه‌هایی دارد که با شناخت این نشانه‌ها قابل تشخیص و درمان می‌شود. این علائم معمولا به صورت نشانه‌های شناختی، نشانه‌های رفتاری و نشانه‌های جسمانی خودشان

نشانه‌های رفتاری اضطراب

نشانه‌های رفتاری اضطراب در واقع همان عکس‌العمل افراد هنگام اضطراب است، و شامل پرخوری، استعمال دخانیات و مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر، استفاده بی رویه از قرص ها، استفاده بی رویه از داروهای آرام بخش، میباشد. کنترل این عوارض در درمان اضطراب بسیار حائز اهمیت است.